As part of the ArtLab 2023-24 residency, curator Noémie Fortin brings together the artistic worlds of Maude Arès and Douglas Scholes. With the complicity of RURART, an organization working in the fields of art and agriculture, their encounter takes root in the Eastern Townships countryside. The artists are invited to immerse themselves in the rhythm of the seasons as they pass by La Généreuse farm, each in their own way making gestures of accumulation and maintenance.
Scholes focuses on the seemingly trivial: ordinary, sometimes neglected objects, pragmatic actions and the everyday. Wandering through museum and private collections, junkyards, roadsides and waterways, he finds in scraps and abandoned objects an inexhaustible source of wonder. For her part, Arès pays particular attention to the different states of matter. Adopting a posture of sensitive observation, she engages in a poetic relationship with the world, with material fragments, twigs and bits of string, found objects and the carefully crafted mystery-tools she keeps in her collection of cases.
At the crossroads of their practices lies an interest in small things: those found by chance, gleaned from the street, encountered in collections, picked here and there, those that are cared for, maintained, patched and patched up, those that seem banal, that escape our gaze, but which inhabit us, those that are precious, filled with memories, and which carry within them great emotional charges. Throughout the year, their stays at the farm will enable them to explore the potential for activating what is there, on the land that has seen the germination of many family, agricultural, artistic, nurturing and educational projects. An exhibition collecting the traces of the residency will be presented at the Foreman Art Gallery in autumn 2024.
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Dans le cadre de la résidence ArtLab 2023-24, la commissaire Noémie Fortin initie un rapprochement entre les univers artistiques de Maude Arès et Douglas Scholes. Avec la complicité de RURART, organisme œuvrant dans les champs de l’art et de l’agriculture, leur rencontre prend racine dans la campagne des Cantons-de-l’Est. Les artistes sont invité·es à s’imprégner du rythme des saisons qui défilent à la ferme La Généreuse et à y poser, chacun·e à leur manière, des gestes d’accumulation et d’entretien.
Scholes se concentre sur ce qui peut paraître anodin : les objets ordinaires, parfois délaissés, les actions pragmatiques et le quotidien. Déambulant dans des collections muséales et privées, des dépotoirs, le long de routes et de cours d’eau, il trouve dans les rebuts et les objets abandonnés une source d’émerveillement intarissable. De son côté, Arès porte une attention toute particulière aux différents états de la matière. Adoptant une posture d’observation sensible, elle s’engage dans une relation poétique au monde, aux fragments matériaux, aux brindilles et bouts de ficelle, aux objets trouvés et aux outils-mystères soigneusement confectionnés qu’elle conserve dans sa collection de boîtiers.
Au croisement de leurs pratiques se trouve un intérêt pour les petites choses : celles trouvées par hasard, glanées dans la rue, rencontrées dans des collections, cueillies ici et là, celles dont on prend soin, que l’on entretient, que l’on rafistole et que l’on rapièce, celles qui semblent banales, qui échappent à notre regard, mais qui nous habitent, celles qui sont précieuses, remplies de souvenirs, et qui portent en elles de grandes charges affectives. Tout au long de l’année, leurs séjours à la ferme permettront de creuser le potentiel d’activation de ce qui est là, sur la terre qui a vu germer nombre de projets familiaux, agricoles, artistiques, nourriciers et éducatifs. Une exposition récoltant les traces de la résidence sera présentée à la Galerie d’art Foreman à l’automne 2024.
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